:: Teman-Teman ::


:: My Counter ::

Sunday, March 28, 2010

Ada Hati Yang Terluka Lagi...


  Apa lagi yang kau cari wahai sang suami ?

Walau isteri di sisi, tapi masih mencari lagi

Apa tidak cukup zuriat yang diberi ?

Lengkap, perempuan ada, apa tah lagi lelaki

Atau sengaja mahu mencari publisiti

Rupanya AKU masih laku lagi

Anak dara sunti, dan si isteri orang yang tidak sedar diri

Habis semuanya kau uji

Gagalnya kau menjadi suami sejati

Apalagi bapa mithali

Dugaan begini gagal kau tangani

Agaknya ada hati nak berpoligami

Rupanya kau bukanlah suami yang aku cari...

Saturday, March 27, 2010

Terima Kasih, Ya Allah ..


Salam pembaca Warna-Warna Kehidupan,

Setiap kali saya bangun tidur dan membuka mata, yang terucap adalah kalimah syukur kerana Allah masih mengizinkan saya kembali melihat sinar mentari. Merasai hembusan angin pagi yang menerobos celah jendela.

Kemudian melangkahlah dengan iringan doa menuju medan perjuangan kehidupan. Dengan tuntunan-Nya, semoga saya tidak melangkah ke jalan yang salah, tidak menjamah yang bukan hak, tidak melihat yang dilarang, tidak meneguk yang tidak halal, tidak mendengar yang lagha, dan tidak melakukan perkara yang dosa.

Friday, March 26, 2010

Nyanyi ???


Untuk beberapa hari ini, saya amat suka mendengar lagu ini. Dinyanyikan oleh Opick bertajuk Taubat sehingga saya turut sama menyanyikan dengan penuh syahdu. Jangan ditanya mengapa, sukar untuk menjawabnya, tetapi moga Allah mengetahui isi hati saya sebenarnya.  Sungguh punya maksud yang mendalam tersirat pada lagu ini dan perlu difahami dengan hati yang lapang, dan sungguh saya mendambanya. Namun, cinta ini hanya milik mereka yang mencintai-Nya.


Wahai Tuhan jauh sudah
lelah kaki melangkah
aku hilang tanpa arah
rindu hati sinarMu

Wahai Tuhan aku lemah
hilang terumur noda
hapuskanlah terangilah
jiwa di hitam jalanku

Ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya Engkau
sang maha pengampun dosa

Ya Robbi, ijinkanlah
aku kembali padamu
meski mungkin takkan sempurna
aku sebagai hambaMu

Ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya Engkau
sang maha pengampun dosa

Berilkanlah aku
kesempaatn waktu
aku ingin kembali
kembali...

Dan meski aku tak layak
sujud padaMu
dan sungguh tak layak
aku...




Wednesday, March 24, 2010

Istimewanya Wanita


Sekadar renungan untuk mereka yang bergelar Muslimah.. ketahuilah betapa istimewanya Allah SWT menjadikan kita sebagai seorang WANITA..

Nak tau kenapa? Kalau nak tau.. Teruskan bacaan anda..

Tuesday, March 23, 2010

Dibelit Ular

Dari kotak emel saya. Ambillah iktibar dari kisah  Ini.

Pengalaman saya berhadapan dengan sepasang kekasih yang mengadu menghadapi masalah besar beberapa tahun lalu," beritahu Ustaz Abdullah Mahmud, penceramah bebas yang dikenali ramai. Tambahnya, beliau memang tidak hairan dengan pendedahan tersebut kerana sepanjang menjadi penceramah, kaunselor dan merawat orang, dia didatangi oleh golongan remaja yang mengadu menghadapi masalah akibat terlanjur terutamanya si wanita yang mengandung setelah berzina di merata tempat tak kira hutan, hotel, rumah kosong, dalam semak, kereta dan sebagainya.

"Adakalanya saya menitiskan air mata apabila mengingatkan pergaulan bebas anak muda kita yang makin menjadi-jadi. Mereka ini langsung sudah tidak takut bala Tuhan. Mereka sudah tidak dapat membezakan antara halal dan haram," tegas beliau dengan nada kesal.

Monday, March 22, 2010

Lagi Tentang Zina

Penzinaan Dalam Islam

Allah SWT berfirman dalam Alquran. ``Janganlah kamu mendekati zina! Sesungguhnya berzina itu merupakan yang keji lagi tercela.’’ (Q.S. al Israa`:32)


`` Katakanlah! Sesungguhnya Tuhanku mengharamkan perbuatan-perbuatan keji, baik yang nampak mahupun tersembunyi, dan (Tuhan ku juga mengharamkanya) perbuatan dosa serta melarang dari melanggar hak manusia tanpa alasan yang besar.’’ (Q.S al A`raf:33)

``Wanita-wanita yang keji adalah untuk para lelaki yang keji, dan para lelaki yang yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Demikian pula para wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik, dan para lelaki yang baik adalah untuk para wanita yang baik.’’ (Q.S an Nurr: 26)

Sunday, March 21, 2010

Bencana Akhir Zaman

Berita Harian, 20 Mac 2010 - Seorang pelayan kedai berusia 23 tahun didakwa di Mahkamah Tinggi, Kuching kerana membunuh anaknya dengan membuang bayi yang baru dilahirkan ke dalam parit di Stutong. Tertuduh berusia 23 tahun, didakwa bersama seorang lelaki yang masih bebas melakukan perbuatan berkenaan antara jam 12.30 pagi dan 2.30 pagi, 3 Mac lalu. Bayi juga dipercayai masih bernyawa ketika dibuang. Jika sabit kesalahan, boleh dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati.                                                 

Saturday, March 20, 2010

Wasiat Hasan al Banna

Siapa Hasan al Banna ? Bersama-sama ini dituliskan 10 wasiat Imam Hassan al-Banna. Sebelum tu, kita kenal dulu imam ni yer.

Hassan al Banna (14 Oktober 1906 - 12 Februari, 1949, Arab:حسن البنا) merupakan reformis sosial dan politik Mesir yang terkenal sebagai pengasas gerakan Jamiat al-Ikhwan al-Muslimun.

Hassan al Banna dilahirkan pada Oktober 1906 di desa al-Mahmudiyyah di daerah al-Bahriyyah, Iskandariah, Mesir (barat laut Kaherah). Beliau berasal dari sebuah perkampungan petani yang terkenal kuat mentaati ajaran dan nilai-nilai Islam, serta keluarga ulama yang dihormati.

Bapanya, Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna, merupakan seorang ulama, imam, guru dan seorang pengarang terkenal, lulusan Universiti Al-Azhar, yang menulis dan menyumbang menulis kitab-kitab hadis dan fiqh perundangan Islam dan juga memiliki kedai membaiki jam dan menjual gramophone. Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna turut mengkaji, menyelidik dan mengajar ilmu-ilmu agama seperti tafsir al-Qur'an dan hadis kepada penduduk tempatan, dan dia banyak dipengaruhi oleh fikrah serta cita-cita perjuangan Syeikh Muhammad Abduh dan Sayyid Jamaluddin al-Afghani.

APA WASIAT HASAN AL BANNA PADA KITA SEMUA ?

Tahniah !

Salam. Walaupun telah hampir dua minggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 diumumkan, saya rasa masih belum terlewat untuk saya mengucapkan TAHNIAH kepada semua  guru dan pelajar , khususnya guru-guru Matematik di atas kerja keras dan komitmen yang mereka pamerkan selama ini. Jutaan terima kasih juga kepada Puan Anizah bt Ahmad, rakan saya, yang selama ini sentiasa memberikan kerjasama tanpa rasa jemu. Alhamdulillah, hasilnya keputusan Matematik 2009 melonjak kira-kira 8% ( 75.6% tahun 2008 kepada 83.8% tahun 2009). Bilangan pelajar yang mendapat A juga turut meningkat, iaitu dari 44 orang pada tahun 2008 kepada 63 orang pada tahun 2009. Ini sesuatu yang amat membanggakan. Ketahuilah wahai anak-anakku, kalian memang hebat. Walaupun  hanyalah sebuah sekolah harian yang letaknya di luar bandar namun kalian telah membuktikan bahawa kalian juga hebat. Terima kasih di atas kiriman sms yang saya terima, penghargaan yang anak-anak berikan, membuatkan saya benar-benar terharu. Terima kasih banyak-banyak. All the best, dan semoga akan menjadi anak-anak yang berjaya dunia dan akhirat. Amin..

Tuesday, March 16, 2010

Wasiat Agung

Wasiat dari Allah S.W.T

Dari Nabi Muhammad S.A.W., "Pada waktu malam saya diisrakkan sampai ke langit, Allah S.W.T. telah memberikan lima wasiat, antaranya :

• Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau.

• Jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.

• Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.

• Putuskan harapan dari makhluk kerana sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa di tangan mereka.

• Rajinlah mengerjakan sembahyang tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu berserta qiamullail.

Ibrahim bin Adham berkata, "Telah datang kepadaku beberapa orang tetamu, dan saya tahu mereka itu adalah wakil guru tariqat. Saya berkata kepada mereka, berikanlah nasihat yang berguna kepada saya, yang akan membuat saya takut kepada Allah S.W.T..Lalu mereka berkata, "Kami wasiatkan kepada kamu 7 perkara, iaitu :

• Orang yang banyak bicaranya janganlah kamu harapkan sangat kesedaran hatinya.

• Orang yang banyak makan janganlah kamu harapkan sangat kata-kata hikmat darinya.

• Orang yang banyak bergaul dengan manusia janganlah kamu harapkan sangat kemanisan ibadahnya.

• Orang yang cinta kepada dunia janganlah kamu harapkan sangat khusnul khatimahnya.

• Orang yang bodoh janganlah kamu harapkan sangat akan hidup hatinya.

• Orang yang memilih berkawan dengan orang yang zalim janganlah kamu harapkan sangat kelurusan agamanya.

• Orang yang mencari keredhaan manusia janganlah harapkan sangat akan keredhaan Allah S.W.T daripadanya."

Semoga kita semua mampu menerimanya, Amin

Saturday, March 6, 2010

Diari - Syukur


Rasa syukur atas satu perkara. Tidak terucap dengan kata-kata. Hanya yang mampu saya katakan Alhamdulillah, bersyukur ke hadratMu atas kurniaan ini kerana satu perkara yang saya citakan akhirnya tercapai. Terima kasih Allah, semoga urusan-urusan lain turut dipermudahkan. Amin...

Related Posts with Thumbnails