:: Teman-Teman ::


:: My Counter ::

Tuesday, January 5, 2010

Punca Kelemahan Pelajar Dalam Matematik - Bahagian 2

Salam. Baru hari ini saya berkesempatan untuk menjengah ke Warna Warna Kehidupan. Maklumlah minggu pertama persekolahan menyebabkan waktu saya cukup terbatas. Entri  hari ini, masih lagi berkisar tentang faktor penyebab mengapa pelajar tidak menguasai kemahiran Matematik.


Saya pernah bertanyakan kepada pelajar saya, tentang kegagalannya menjawab beberapa soalan Matematik. Jawapan yang diberikan ialah," tak ingatlah teacher ". Itu jawapan yang diberikan kepada saya.


Terdapat beberapa cara untuk meningkatkan ingatan, antaranya ialah dengan mengurangkan lupaan. Betul kan ? Pelajar perlu memahami betul-betul tentang isi pelajaran yang cuba disampaikan. Pastikan semua yang disampaikan oleh guru-guru anda meresap dan kekal di dalam ingatan.  Ingatan juga  dapat ditingkatkan dengan membuat ulangkaji dan latih tubi. Menurut Campbell, (saya tidak ingat bukunya), 'the most important thing with homework, of course, is to do it'. Menurutnya lagi, masa yang terbaik untuk membuat ulangkaji Matematik ialah selepas tamatnya kelas Matematik. Ini adalah kerana, menurutnya ingatan pada ketika itu masih kekal segar lagi. Sekiranya latihan itu boleh diselesaikan, pastikan bahawa pelajar memahaminya. Campbell turut menyatakan ,' If you can't  solve the problem easily, you'll learn more. When you struggle a problem, you tend to concentrate on it. And when you concentrate, you tend to remember '. Saya sering mengingatkan pelajar-pelajar saya supaya membuat latihan yang saya bekalkan setiap hari, kerana pada saya latih tubi adalah merupakan aktiviti pembelajaran yang dilakukan secara berulang-ulang untuk meneguhkan daya ingatan pelajar. Tapi biasalah , budak-budakkan, saya rasa rakan-rakan guru yang lain ada jawapannya.

Seperti yang saya nyatakan dalam entri terdahulu, '... it is important to link Mathematics with life'. Dengan membuat perkaitan, mengaitkan maklumat dengan persekitaran akan dapat membantu pelajar  meningkatkan serta mengukuhkan ingatan pelajar.


Sikap juga memainkan peranan yang sangat penting. ' The differences between those who are goods at Math and those who are not is a matter of behavior... the key is practice. Lots of practice'. - Campbell. Pernyataan ini sudah cukup menjelaskan kepada kita bahawa sikap memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran.  Sekiranya pelajar-pelajar kita bersikap negatif, negatiflah jawapannya. Jumpa lagi di entri yang akan datang.

5 comments:

izakhairi said...

anak2 didik kita bila sebut pasal subjek matematik dah set dalam otak masing2 susah...
sebelum cuba dah mengalah

Cikgu Norhaliza™ said...

Salam izakhairi,

Begitulah budak2 sekarang, tiada semangat untuk berjuang...mental block ...

mama ju said...

salam perkkenalan...isu menarik ..mama akan dtg lagi rumah ni insyaalah..mama nak sign ni

ckg rash said...

Cikgu Norhaliza,
Salam Hijrah 1431 dan Tahun 2010, Moga semangat semakin kental...

Ruby said...

~ Salam ukhuwah...

teruskan menulis, saya akan datang lagi...

Related Posts with Thumbnails